Bina Mekanik/Elektrik Sistemlerinin Commissioning Sürecinde Sistem Kullanım Kılavuzları
LEED Sertifikasyon sistemi içerisinde iki noktada bakım ve onarım aşamaları görülmektedir. Esasında işletme tarafı için tasarım ve inşaat aşamasından itibaren yönlendirme başlamaktadır. LEED Sertifikasyon sistemi içerisinde Enerji ve Atmosfer Başlığı’nda bir ön koşul olan başlıkta ve puan kazanılan kredi başlığında sistem kullanım kılavuzları belirmektedir.
İşletme ve bakım (O&M) planı; cihazların ve sistemlerin düzgün çalışmasını ve bakımını göstermek için gerekli büyük sistem işletme parametrelerini ve sınırlarını, bakım prosedürlerini ve programlarını, dokümantasyon yöntemleri ile belirten bir plandır.
Sistem kılavuzu, bir bina içindeki sistemleri ve montajları anlamak, işletmek ve bakımını yapmak için gereken bilgileri sağlamaktadır. Geleneksel işletme ve bakım dokümantasyonunun kapsamını genişletir ve proje sahibinin gerekliliklerini, işletme ve bakım el kitapları ile işletme basamakları gibi işletmeye alma sürecinde geliştirilen birden fazla belgeden oluşmaktadır.
Temel Commissioning ve Doğrulama
Binayı verimli bir şekilde işletmek için gerekli bilgileri içeren mevcut tesis gereksinimlerini ve işlemlerini ve bakım planını hazırlanması gerekmektedir. Bu planın sürdürülmesi sağlanarak; binayı verimli bir şekilde işletmek için gerekli bilgileri içeren mevcut tesis gereksinimlerini (CFR) ve işletme ve bakım (O&M) planını hazırlanır. Bu bilgiler İşveren Proje Gereksinimleri, Temel Tasarım İlkeleri ve Fonksiyonel Test Senaryoları’nda ele alınmaktadır, ancak ekipman operasyonlarından ve bakım kılavuzlarından daha fazla bilgi alınabilir.
Bakım planı aşağıdaki maddeleri içermelidir:
Binanın işletme adım basamakları
Bina kullanıcı yoğunluk saatleri
Ekipmanların çalışma zamanı programları
Tüm HVAC ekipmanları için ayar noktaları
Bina boyunca aydınlatma seviyelerini belirlenmesi
Minimum dış hava gereksinimleri
Farklı mevsimler, haftanın günleri ve günün saatleri için programlarda veya ayar noktalarında herhangi bir değişiklik
Mekanik ve elektrik sistemleri ve ekipmanlarını tanımlayan bir sistem anlatısı
Sistem açıklamasında açıklanan bina ekipmanı için önleyici bakım planı
Periyodik devreye alma şartlarını, devam eden devreye alma görevlerini ve kritik tesisler için sürekli görevleri içeren bir programı
Genişletilmiş Commissioning
Proje sahibinin enerji, su, iç ortam kalitesi ve dayanıklılık konusundaki proje gereksinimlerini karşılayan bir projenin tasarımını, yapımını ve nihayetinde çalışmasının desteklenmesidir.
Yönetici özeti
Proje sahibinin ihtiyaç programı
Temel tasarım ilkeleri
Sistem tek hat şemaları
İnşaat kayıt belgeleri ve şartnameleri
Malzeme sunumları
As-built çizimler
Revizyonları gösteren yapılmış işlem sırası
Tüm sistemler için orjinal ayar noktaları
Yeniden commissioning (re-commissioning) için ekipmanların çalışma program takvimi tavsiyeleri
Yeniden sensör kalibrasyonu için cihazların çalışma program takvimi tavsiyeleri
Ekipman işletme prosedürleri ve bakım kılavuzları
Önleyici bakım programları
İşletme ve operatörler için tamamlanmış eğitim onayı
Devam eden sistem optimizasyon prosedürleri
Nihai commissioning raporu (işletmeye alma)
Genişletilmiş Commissioning kapsamında yukarıdaki maddelere göre bakım, onarım ve işletme süreci ile ilgili önemli başlıklar aşağıda sunulmuştur:
1- Eğitim
Eğitim programının, tüm devreye alınmış ekipman için proje sahibinin gereksinimlerine göre tamamlandığının onaylanması gerekmektedir.
Binanın işletme personelinin ekipman ve sistemleri kullanma konusunda tam bilgili olmasını sağlamak için eğitim alması gereklidir. Ekipman üreticileri ile yükleniciler arasındaki bilgi birikiminin işletme operatörlerine aktarılması gerekmektedir.
İyi bir eğitim programı, tüm yeni HVAC&R ekipmanlarını ve ilgili kontrolleri, ayrıca otomasyon ekipmanını ve yazılımını kapsar.
Eğitimin, bina mühendisliği ekibinin binayı işletmenin en etkili ve verimli yolunun izlenmesine yardımcı olmak için tüm işletme senaryolarını kapsaması gerekmektedir.
ASHRAE Rehberi 0-2005’te belirtildiği gibi, iyi bir eğitim programı aşağıdakileri ele alacaktır:
Acil durum talimatları ve prosedürleri
Çalıştırma talimatları ve prosedürleri
Sorun giderme prosedürleri
Bakım ve muayene prosedürleri
Onarım prosedürleri
Sistem el kitabının ve ilgili bakım dokümantasyon kayıtlarının bakımı
2- İnşaat sonrası belgelerin teslim edilmesi
İnşaat sürecinin tamamlanması ile birlikte işletmeye sorunsuz bir geçiş sağlamak için bina kullanıcılarının geçmesinden önce gerekli işletme belgelerinin ve raporlarının hazırlanması gerekmektedir. Commissioning Uzmanı tarafından tüm dökümantasyonun onayına sunulmasına gerekmektedir:
Tüm devreye alınmış ekipmanlara ilişkin işlemler ve bakım kılavuzları dahil, güncel sistemler el kitabı
Tüm devreye alınan sistemlerde operatör eğitimi dokümantasyonu
Tamamlanmış fonksiyon ve performans test raporları
Sorunların detaylandırıldığı güncel konular günlüğü
Devreye alma tarihine kadar tamamlanan, mevsimsel test planını, 10 aylık operasyonel inceleme planını ve ilk devreye alma işleminden sonra tespit edilen açık konuların ele alınmasını planlayan commissioning planı
3- Bina kullanıma açıldıktan 10 ay sonra bina operasyonlarının gözden geçirilmesi
Binanın işletme sahibinin gereksinimlerine göre işletilmesini sağlamak için bina kullanıma açıldıktan sonra 10 aylık bina işlemlerinin gözden geçirilmesi önerilmektedir:
Operasyon ve bakım personeli ile yapılan görüşmeler
Bina kullanıcıları ile yapılan görüşmeler
Devreye alma ile ilgili sorunların durumu
EA Ön Koşul Temel Commissioning’in bir parçası olarak belgelenen operasyonlar ve bakım planı ile mevcut operasyonların karşılaştırılması
Gerektiğinde takip fonksiyonel performans testi
Bina otomasyon sistemi, sistem alt sayaçları veya tüm bina hizmet sayaçları ile belirtildiği gibi, bina operasyonlarındaki eğilimlerin ortaya konulması
SOSYAL MEDYADA PAYLAŞIN!
SOSYAL MEDYADA BİZİ TAKİP EDİN
SOSYAL MEDYA